Abejingų nepaliekanti ispanų folkloro, muzikos poetiškumo bei temperamentingos aistros sintezė Manuelio De Fallos kūryboje, jam pelnė vieno įtakingiausių 20-ojo amžiaus ispanų kompozitoriaus vardą. Andalūziškų liaudies motyvų kupinas kompozitoriaus baletas „Trikampė skrybėlė“, paremtas to paties pavadinimo Pedro Antonio de Alarcóno romanu. Baletą sukurti paskatino garsus to meto meno kritikas, mecenatas, baleto impresarijus Sergejus Diagilevas, choreografiją sukūrė Leonidas Massine, scenografiją bei kostiumus – garsusis Pablo Picasso. Premjera įvyko 1919 m. liepos 22 d. Londono Alhambros teatre. „Trikampėje skrybėlėje“ su puikiu humoru pasakojama pavydaus malūnininko Lukaso, jo gražuolės žmonos Fraskitos ir apgaulingojo koregidoro intrigomis apipinta istorija. Baleto muzikoje gausu ispaniškų šokių, ryškiai naudojami mušamieji instrumentai, o orkestre imituojamas gitaros skambesys įtaigiai pabrėžia Ispanijos dvasią. Koncertiniam baleto muzikos atlikimui 1919 ir 1921 m. buvo parengtos dvi siuitos. Populiaresnė ir dažniau simfoninių orkestrų repertuare sutinkama antroji siuita, kurią sudaro trys šokiai. Pirmasis – „Kaimynų šokis“ perteikia Joninių naktį ir joje šokamą segidiliją; antrajame – „Malūnininko šokyje“ – ugningasis farukas (isp. farruca; flamenko šokio forma). Siuitą kaip ir baletą vainikuoja „Finalinis šokis“, kuriame pateikiamas energingas, užburiantis šiaurės Ispanijos šokis chota (isp. jota).
Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui diriguoja vienas iš šiuolaikinės muzikos ansamblio „Synaesthesis“ įkūrėjų ir vadovų, dirigentas Karolis Variakojis.
PUBLIKUOTA: 2020-09-19
ORKESTRAS: LIETUVOS NACIONALINIS SIMFONINIS ORKESTRAS
DIRIGENTAS: KAROLIS VARIAKOJIS